internationella kvinnodagen

Det har varit full rulle under fredag kväll och hela lördag. Då det har varit internationella kvinnodagen så har det ordnats aktiviteter med feministiskt fokus.
 
 
Jag tog följde med några vänner under fredags kvällen för att gå med i en manifestation för kvinnors rättigheter som ordnades utav Karlstad Tjejjour, Vänsterpartiet, Ung vänster, FI m.m så först var det lite tal med endel information om denna dagen. sen tågade vi med ca 200 personer runt centrala karlstad med några banderoller med lite musik. det var rätt så kallt ute men det märktes inte när vi väl var igång. efteråt gick jag och vännen Anna o käkade på sibylla uppe vid Norrstrand innan vi drog hemmåt åt varsit håll.
 
 
 
På lördagen började det rätt stressigt för mig, jag hade nämligen nästan inget batteri kvar i mobilen o behövde ladda men själva laddaren var som bortblåst o jag rev nästan upp halva soffan o runt sängen innan jag hittade den under högen med gårdagens kläder. suck o stön alltså med o vara så slarvig.
sen åkte jag ner till residenset för att delta i en aktivitet för Vänsterpartiets feministgrupp. Där mötte jag även upp Anna som hjälpte till att ställa iordning dom sista sakerna innan eventet skulle börja, vi skulle nämligen få besök av Malin Björk från Europaparlamentet som skulle berätta lite om vad hon gör. Det var ganska svårt o hänga med i vad som sades ofta för många politiker har ett så svårt demokratiskt språk, men en heldel fattade jag rätt bra. efter 45 min blev det paus med gofika hihi. 
p.s det är en karlstad kvinna undr 70-talet som skapade denna kvinnokamps symbol
 
 
efter frågestund följde Anna med mig till panduro där jag skulle hämta paket. sen drog vi o käkade lunch innan det var dags för nästa evenemang som var i Arenan på biblioteket med Tina Wilhelmsson som sjöng o pratade om några kvinnor som gjorde stordåd men som typ raderades från historieböckerna. bl.a Karin Larlsson, fru Einstein. kolla detta vet ja!